Sunday, January 6, 2019

حافظه فعال و تقویت آن در یادگیری

تعریف حافظه فعال

حافظه فعال همان حافظه کوتاه مدت است که اطلاعاتی که نیاز به ثبت برای دوره طولانی مدت ندارد را در خود جای میدهد. حافظه فعال یا همان حافظه کوتاه مدت همان بخشی است که اطلاعات روزمره در آن ثبت و ضبط میشود، در واقع حافظه فعال نگهدارنده تمام یافته هایی هستند که نیاز به ذخیره سازی طولانی مدت ندارند.
مثالی برای درک بیشتر از حافظه فعال
مثلاً اگر کسی را برای اولین بار میبینید و نامش را میپرسید در لحظه اول نام آن شخص در حافظه فعال شما میشود، این حافظه نام را نگهداری میکند، شاید اگر بعد از ظهر همان روز همان شخص را ببینید نام او را فراموش کرده باشید، به همین منوال حافظه کوتاه مدت، نام را برای چند ثاتیه در ذهن ثبت کرده و پس از آن، به دلیل آنکه تکرار و تمرکز روی آن انجام نشده، نام در حافظه کوتاه مدت از بین رفته، اما ممکن است در همان شرایط اگر کمی فکر کنیم و با تمرکز به حافظه کوتاه مدت رجوع کنیم، نام را مجدد به یاد بیاوریم.



بنابراین ثبت اطلاعات در حافظه کوتاه مدت، اگر برای زمان کمی، مثلاً از یک هفته تا آخر هفته که امتحان داریم میتواند با تکرار مداوم در ذهن ثبت شود و حتی مقداری از اطلاعاتی که مشابه سازی با اطلاعات ذخیره حافظه مدت دارند نیز در حافظه طولانی مدت قرار بگیرند.

کاربرد حافظه فعال بیشتر از حافظه طولانی مدت

اما امروزه که در عصر اینترنت و دنیای مجازی قرار داریم، استفاده از حافظه فعال یا همان کوتاه مدت کاربرد بیش تری از حافظه طولانی مدت دارند، زیرا تمام داده ها فراهم هستند و نیازی به پیگیری، خواندن و نوشتن مداوم و گذراندن مرحله به مرحله یک موضوع نیست، بلکه میتوان با یک کلیک منبع عظیمی از اطلاعات را دید و برای مدت کمی یا همان زمان که مورد استفاده مان است اطلاعات را ببینیم و در حافظه کوتاه مدت جای دهیم.
در واقع اطلاعات دخیره شده در حافظه فعال، با مرور و تکرار جایگزین در حافظه طولانی مدت میشوند که گویا عصر اینترنت این اجازه را به حافظه فعال و یادگیری طولانی مدت نمیدهد.
ضررهای این موضوع بر ذهن بسیار زیاد میتواند باشد، از آنجایی که با گذر زمان ذهن نیاز به ثبت وقایع و اطلاعات در حافظه طولانی مدت دارد، بنابراین یادگیری های جدید نقش مهمی را ایفا میکنند که از زوال عقل، بی توجهی، حواس پرتی و اطلاعات سطحی جلوگیری میکند.

زوال عقل

زوال عقل با شروع فراموشکاری های دم دستی اتفاق میافتد، باید گوش به زنگ باشیم و توجه مان را به این موضوع معطوف کنیم، اگر نمیخواهیم از سن ۵۰ سالگی به بعد مدام به فراموش کردن هرچیزی برسیم و تنها خاطرات کهنه را به یاد بیاوریم.
اطلاعات جدیدی که با تکرار و پشت کار در ذهن و حافظه طولانی مدت ثبت میشوند در رشد عقلی از ۵۰ سالگی به بعد مؤثر هستند که مهم ترین این ثبت اطلاعات، خواندن کتاب، حفظ کردن شعر و یا آموزش هایی مانند، موسیقی و فعالیت هنری است که بعد از یادگیری، با تکرار و پشتکار میتوانیم آنها را در حافظه بلند مدت ثبت کنیم و از فراموشی و زوال عقل و همچنین آلزلیمر جلوگیری کنیم.
در واقع دیدن بیش از حد تلویزیون، بودن در دنیای مجازی و دیدن و گذر کردن از اطلاعات دم دستی، تمایل را برای یک اقدام مهمی مانند مطالعه و یا ثبت اطلاعات در ذهن و حافظه طولانی مدت کم میکند.
ویژگی حافظه کوتاه مدت
یکی از ویژگی های حافظه کوتاه مدت در دسترس بودن و عمل سریع و ثبت و نگه داری داده ها در زمان کوتاه است، اگر حافظه کوتاه مدت نیز فعالیت خود را در بهبود انجام دهد و اطلاعاتی مانند شمارش اعداد، حفظ کردن یک بیت شعر در روز و یا خواندن یک ترانه را انجام دهد، اما در انجام این امر اصرار بورزیم و هر روز همان شعر را مجدد بخوانیم و تا آخر شب حفظ کنیم، بنابراین پس از سه روز متوجه میشویم با تکرار و ثبت از حافظه کوتاه مدت اطلاعات را در حافظه بلند مدت نگه داری کرده ایم و اطلاعات جدیدی به دست آورده ایم که شروع آن با به کار انداختن حافظه کوتاه مدت بوده.
حافظه کوتاه مدت را تنبل نکنیم
در واقع مهم ترین نکته اینجاست که نباید حافظه کوتاه مدت را تنبل کنیم و با دیدن اطلاعات سطحی، وظیفه حافظه را مانند چشم که فقط وظیفه دیدن را به عهده دارد به کار بگیریم.
توانایی حافظه کوتاه مدت بسیار بیش از چیزی است که این روزها از آن در جامعه صنعتی امروز از آن استفاده میشود است. رسانه ها امروزه این وظیفه را از حافظه کوتاه مدت گرفته اند و افراد را مجبور به دیدن کرده اند، در صورتی که مثلاً وقتی به خرید میرویم، بهتر است در خانه تکرار کنیم چه چیز هایی میخواهیم، پس از آن با اکتفا به حافظه مان خریدمان را انجام دهیم.
میتوانیم شروع به خواندن اعداد با مضراب ۳ یا ۴ و مجدد بالعکس کنیم که باعث قدرت مندی در حافظه کوتاه مدت میشود که همین قدرت در حافظه کوتاه مدت شروع یادگیری های بیش تر است که در حافظه طولانی مدت ثبت و ضبط میشود.

No comments:

Post a Comment