Saturday, January 5, 2019

ارتباط ژنتیکی بین چاقی و افسردگی

محققان می‌گویند که اضافه‌وزن می‌تواند باعث افسردگی شود و اثرات آن بیشتر روانی است.
در حالی که مطالعات قبلی نشان داده‌اند که افرادی که چاق هستند احتمال بیشتری دارند افسردگی داشته باشند، مشخص نیست که آیا این موضوع به افسردگی دچار شده یا تغییر می‌کند یا خیر.
در حال حاضر، در بزرگ‌ترین مطالعه از نوع خود، متخصصان می‌گویند که گونه‌های ژنتیکی مرتبط با شاخص توده بدنی بالا (BMI)می‌توانند منجر به افسردگی، با تاثیر قوی‌تر در زنان نسبت به مردان شوند. علاوه بر این، آن‌ها می‌گویند که این تحقیق نشان می‌دهد که این اثر می‌تواند به عواملی مانند تصویر بدن کاهش یابد.
پروفسور تیم Frayling، یکی از نویسندگان این مطالعه، از دانشگاه پزشکی اکستر گفت: " افرادی که بیشتر در یک جمعیت اضافه‌وزن دارند، افسرده ترند، و این احتمال وجود دارد که دست‌کم تا حدی [ یک ] اثر علی بر افسردگی باشد."
محققان انگلستان و استرالیا با نوشتن در مجله بین‌المللی اپیدمیولوژی، توضیح می‌دهند که چگونه از داده‌های Biobank بریتانیا استفاده کردند، یک تلاش تحقیقاتی که شامل ۵۰۰۰۰۰ شرکت‌کننده بین ۳۷ و ۷۳ نفر بود که در سال‌های ۱۰ - ۲۰۰۶ استخدام شدند.

پژوهشگران به ۷۳ گونه ژنتیکی مرتبط با BMI بالا نگاه کردند که با خطر بالای امراض نظیر دیابت و بیماری‌های قلبی نیز مرتبط هستند. آن‌ها همچنین ۱۴ نوع ژنتیکی مرتبط با درصد بالایی از چربی بدن را بررسی کردند اما با خطر پایینی از چنین مشکلات سلامتی مرتبط بودند. در حالی که گروه قبلی می‌تواند از طریق مکانیسم‌های بیولوژیکی یا روانی به افسردگی مرتبط باشد، انتظار می‌رود که مورد دوم اثر روان‌شناختی داشته باشد.
سپس تیم به داده‌ها و پاسخ‌های بیمارستان شرکت کنندگان نگاه کرد - از جمله خود - گزارش‌ها مبنی بر دیدن یک پزشک عمومی یا روانشناس برای اضطراب و یا افسردگی. این تیم در حدود ۴۹،۰۰۰ شرکت‌کننده را شناسایی کرد که اعتماد به نفس داشتند.
به طور کلی، این تیم متوجه شد که افراد با BMI بالاتر احتمالا افسرده خواهند بود.
محققان همچنین دریافتند که از لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به افسردگی بیشتر بوده و تاثیر قوی‌تر در زنان نسبت به مردان دارد. نتایج حتی زمانی که تست‌های اضافی را انجام می‌دادند، مانند محروم کردن افراد با سابقه خانوادگی افسردگی، و زمانی که این تجزیه و تحلیل بر روی داده‌ها از یک پروژه بین‌المللی بزرگ به نام "Psychiatric Genomics" تکرار شد.
با تمرکز بر روی ۷۳ متغیر ژنتیکی، و در نظر گرفتن عوامل حساب از جمله سن و جنس، آن‌ها دریافتند که برای هر ۴.۷ درصد افزایش BMI، احتمال افسردگی بین ۱۸ درصد در کل افزایش یافت و ۲۳ درصد در بین زنان افزایش یافت.
مطالعه چند کشوری می‌گوید خوردن غذاهای ناسالم ریسک افسردگی را بالا می‌برد.
وقتی تیم داده‌های منابع مختلف را با هم ترکیب کرد، ۱۴ نوع ژنتیکی که چربی بدن را افزایش می‌دهد را پیدا کردند اما با سلامت متابولیک مرتبط نیستند - سلامتی نیز به افزایش شانس افسردگی مرتبط هستند.
Frayling گفت: "این نشان می‌دهد که بخش روانشناسی درست به اندازه هر بخش فیزیولوژیکی قوی است، اگر [ دومی ] اصلا وجود داشته باشد،" و اشاره کرد که تصویر بدن ضعیف می‌تواند یک مکانیزم برای بازی باشد.
این مطالعه دارای محدودیت‌هایی است: در ابتدا به افراد با اصلیت اروپایی سفید نگاه کرده و برخی از داده‌های گزارش‌شده را در خود جای داده‌است.
او گفت که در حالی که این مطالعه نشان نمی‌دهد که افزایش وزن برای دلایل دیگر خطر افسردگی را افزایش می‌دهد، اما به احتمال زیاد به [ یک ] اجازه می‌دهد تا استنباط کند که اثرات بزرگ‌تر در BMI تاثیر بزرگتری بر افسردگی خواهد داشت."
او گفت: " البته، بسیاری از عوامل دیگر می‌توانند منجر به افسردگی شوند، اما با این حال، کاهش وزن ممکن است برای بهبود سلامت روانی در برخی افراد مفید باشد، در حالی که کاهش وزن در کل باید به کاهش شانس افسردگی کمک کند."

No comments:

Post a Comment