Saturday, January 19, 2019

خانه سالمندان

خانه سالمندان مکانی است برای مراقبت و نگهداری از سالمندان نیازمند به مراقبت و اشخاصی که خود نمیتوانند از خودشان به همان نحوی که یک فرد مستقل میتواند توجه کند، مراقبت کنند. از اینرو خانواده هایی که دارای سالمندانی هستند که نمیتوانند توجه کافی به آنها داشته باشند، ترجیحا والدین یا افراد فامیلی که قبول مسؤلیتشان به عهده آنهاست را در مرکز سالمندان نگهداری میکنند.

جامعه سنتی ایران

پیش از این در جامعه سنتی ایران، سپردن سالمندان به مراکز نگهداری از آنها، بسیار سخت و عجیب و دشوار بود اما امروزه با تغییر در سبک زندگی مردم، تغییر در نگرش ها و نوع زندگی افراد در جامعه، دیگر مانند قبل نگهداری از سالمندان در مراکز مراقبت، ناهنجاری ندارد. البته که نگهداری از پدر و مادر در همه دنیا وظیفه فرزندان است و فرزندان با هر توان و سعی و تلاشی که شده باید مسؤلیت مراقبت از پدر و مادر خویش را به عهده داشته باشند.

مهربان باشیم

تجربه صبر و شکیبایی، امکان مهربان بودن و درک آنچه در کودکی به ما گذشته و درک چرخه زندگی و قبول مسئولیت کسانی که با تمام تلاش خود را وقف فرزندانشان کرده اند، وظیفه هر فرزندی است. بنابراین دور ماندن از این تفکر که پدر و مادرمان را بتوانیم در مراکزی اینچنینی نگهداریم، معقول ترین تفکر است.
اما چه زمانی باعث میشود فرزندان به فکر چنین مکانی برای نگهداری از والدینشان بیفتند؟
از آنجایی که زندگی های امروزه پر از تنش، شلوغی و ازدحام است و آرامشی که پیش از این در هر زندگی امکان تجربه اش وجود داشت و امروزه شاهد آن نیستیم، خانه های آپارتمانی کوچک، فضاهایی محدود برای رشد و پرورش حتی کودکان، نیازهای اقتصادی مبرم و نیاز به کار کردن هر دو نفر (زوج) در خانه، باعث میشود با وجود پدر و مادرهایی سالخورده که خود توانایی انجام کارهای اولیه خود را ندارند، فرزندان به این فکر بیافتند که شاید نگهداری از والدینشان در مراکز نگهداری از سالمندان، برایشان بهتر و بدون کمترین احتمالی از خطا باشد.

خطرات احتمالی

در شرایطی که والدین توانایی نگهداری از خود را ندلشته باشند و با تنها ماندن در خانه، ساعت ها تنهایی را با خطرات احتمالی بگذرانند، در مواردی فراموشی داشته باشند و یا نتوانند در هنگام راه رفتن از خود مراقبت کنند که باعث زمین خوردن و بروز خطراتی از این دست باشد، بهتر است آنها را در مراکز نگهداری از سالمندان بگذاریم که از حداکثر نگهداری و مراقبت بهره مند شوند و در حداقل ماجرا، دچار آسیب های جسمی نشوند.
در برخورد با چنین شرایطی فرزندان میتوانند هر روز و یا در هفته چندین بار به ملاقات والدینشان روند که احساس ناکارآمدی، تنهایی و دوری از فرزندان، والدین را تحت تاثیر قرار ندهد. بنابراین با شرایط فعلی اجتماعی برای والدینی که نمیتوانند از خود نگهداری کنند و یا هر روز نیاز به مراقبت های ویژه دارند که در توانایی فرزندانشان نیست، میتوانند از چنین مراکزی استفاده کنند.

No comments:

Post a Comment